Kommentarer

Klik på overskriften for at kommentere
Hvis du kan lide hvad du læser så 'del' og giv +1 så andre også bliver opmærksom på bloggen

onsdag den 19. juni 2013

Tyskernes 3i1 minus 6

Solceller i Sydslesvig
Jeg vidste egentlig godt, at tyskerne virkelig har taget vedvarende energi til sig, men at det skulle være i den skala, havde jeg alligevel ikke troet. På en MC-tur i Sydslesvig kom jeg forbi en ejendom, nær Joldelund, som helt sikkert havde elproduktion, som sin primære afgrøde. Billederne viser nogle kæmpe store el-paneler, - seks oven på hinanden og så i endeløse rækker. Det nederste billede viser, den ene side af ejendommen. Der var ligeså mange på den anden side. Ud over solcellerne, var der vindmøller og et biogasanlæg, som ses yderst til højre.
Desværre lærte jeg også en anden, mere kedelig, faktum om tysk el-produktion den dag. De er nu så bange for atomkraft, at de bygger helt nye kul- og gaskraftværker iflg. "Watts up with that". De åbner 6 i år og flere er på vej. Jeg troede ikke mine egne ører. Derudover skulle de, iflg. forlydender, som jeg ikke har fået bekræftet, have lavet en aftale med Frankrig om, at de bygger atomkraftværker, for at sælge strømmen til Tyskland. Hvis det er alternativet, så skal Vestas og Siemens se at på fingeren ud og lave nogle vindmøller til dem. Vi kan da også sælge lidt vindstrøm til dem.

For fanden da, - et skridt frem og to tilbage. ØV
Den sydlige side af gården ved Joldelund, hvor man kan se 3i1, sol, vind og gas.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar