Kommentarer

Klik på overskriften for at kommentere
Hvis du kan lide hvad du læser så 'del' og giv +1 så andre også bliver opmærksom på bloggen

tirsdag den 18. juni 2013

Er vindmøller smukke?

Mølle på Mols
Som barn stod jeg en dag sammen med min bedstefar og kiggede ud over vor bygmark, der bølgede i vinden. "Er det ikke kønt", sagde han. Den havde jeg ikke set komme, - som man siger på nudansk. Kunne en mark med korn være smuk? Jeg kunne forstå at en have eller en eng kunne være smuk, men en mark?Bedstefar havde altid været landmand og kornmarken var hans brød på bordet, så derfor afhang meget at årets udbytte og dette år, stod byggen åbenbart fint. Det har senere fået mig til at tænke på, at skønhed ikke er en absolut størrelse, men afhænger meget af hvilken sjæl, der betragter det. Udbytte gør smuk!

Jeg har altid ment, at møller er smukke. Det er nok ikke på grund af deres smukke linjer og aerodynamiske udseende, men nok så meget, fordi de producerer ren energi. Det kom virkelig som en overraskelse for mig, at der var nogen, der ikke brød sig om vindmøller. De brød horisonten, som min far sagde. Tjah, - det gjorde kirken vel også for 800 år siden og de gamle vindmøller vel også. Begge er i dag klenodier, som bliver bevaret, fordi de er smukke!

Tvindmøllen vil helt sikkert komme på finansloven en dag og der vil komme et museum for gamle Micon- og Vestasmøller.
Samme mølle på Mols

Ingen kommentarer:

Send en kommentar