De havde jo fat i noget rigtigt. Det er batterierne, der er det svage led. De er dyre (ca. 60.000), de kan måske holde mellem 5 og 10 år og så kan de ikke indeholde ret meget energi pr. cm³. Det sidste er nemlig essensen af problemet: Energitætheden. Tænk hvis man kunne have lige så meget energi i en cm³ batteri som i en en cm³ brændstof.
Rækkevidden er delvist løst med hybridbilen, der også kan køre på benzin, men så vidt jeg ved, kan man ikke oplade den fra stikkontakten?? Og så er det selvfølgelig også et problem, at den skal have både batteri og elmotor sammen med brændstoftank og almindelig motor.
Elladestation ved Randers |
Det andet problem med batterierne er opladningstiden. Det tager ca. 12 timer at lade den fuldt op. Det er jo nok ikke befordrende for en lang tur. Her har Better Place jo løst det ved at skifte de tomme batterier med opladede på 5 min. De fleste biler kan imidlertid ikke skifte batteri. Så er der nogen der kan oplades 80% på 20 min.
Det skal gøres ved specielle standere hvor bilen får koblet en tyk ledning på op så får den skubbet 30 ampere ned i batteriet. Lidt som man fodrer gæs i Strasbourg for at få gåseleverpostej. Det er ikke sundt for gæssene og det er heller ikke sundt for batterierne. De mister noget af deres levetid.
El er en fantastisk energi. Den kan transporteres nemt i ledninger, men dens alt overskyggende ulempe er, at den skal bruges samtidig med at den laves. Det er problemet for producenten (vindmøller) og forbrugeren, der ikke er lige ved en stikkontakt som elbilen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar