Kommentarer

Klik på overskriften for at kommentere
Hvis du kan lide hvad du læser så 'del' og giv +1 så andre også bliver opmærksom på bloggen

mandag den 8. april 2013

Solceller i Sahara

Jeg er nok ikke den eneste, der har tænkt, at Sahara burde kunne forsyne os med al vort el fra solenergi.
Det kan Sahara faktisk nemt. Se på billedet og bemærk, hvor stor en del af Sahara, der skal dækkes med solpaneler, for at give os al vor el fra solen. Det burde da kunne lade sig gøre. En organisation kaldet DesertTec har forsøgt sig og forsøger stadig, men er løbet ind i problemer iflg Der Spiegel.
Problemerne er financielle og politiske, men der er faktisk også praktiske problemer. Det er ganske simpelt sandet, der støver udstyret til.
Der er to måder, at lave solenergi på i Sahara. Enten med de solceller vi kender eller med opvarmet væske, der driver en turbine. Begge har problemer. Det har imidlertid ikke afskrækket Sahara Solar Breader (SBB) fra at forsøge sig med solceller. De vil lave dem på stedet af silicium fra sandet i ørkenen. En god ide, synes jeg.
Jeg tror, jeg vil følge udviklingen, men indtil da vil jeg nyde, at marts har været så solrig. Se her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar